Je zit al een aantal jaar bij dezelfde zorgverzekeraar. Je hebt nog steeds hetzelfde pakket als toen je je hebt aangemeld. Prima, maar misschien is het tijd om je eigen zorgverzekering eens onder de loep te nemen. Hieronder vijf goede redenen:
1. Je bent nu oververzekerd
In Nederland is iedereen verplicht om een basiverzekering af te sluiten. In de basisverzekering worden bijna alle kosten voor spoedeisende medische kosten vergoedt.
Heb je nog eigenlijk nog wel een aanvullende verzekering nodig? Misschien voor fysiotherapie, een bril of de tandarts? Maar reken maar eens uit wat je aan maandelijkse premie betaalt en wat je werkelijk aan kosten betaalt. In veel gevallen heb je geen uitgebreide aanvullende verzekering nodig. Scheelt nog geld ook.
2. Je bent nu onderverzekerd
Toen je de verzekering afsluit had je nog geen kinderen, of medische ongemakken. Je wordt ouder en je kinderen ook. Door je sport en gevaar voor blessures moet je vaker naar de fysio. Je ogen gaan achteruit en je hebt misschien een bril nodig. En je kinderen komen in de pubertijd en hebben een beugel nodig. Als je alleen een basisverzekering hebt, dan moet je deze kosten allemaal zelf betalen. Dus, wellicht goed om eens te kijken naar een aanvullende zorgverzekering die deze kosten wel (deels) dekt. Scheelt nog geld ook.
3. Mag jij je eigen arts nog wel kiezen?
Als je nu een natura polis hebt, dan is het mogelijk dat je zorgverzekeraar geen contractuele afspraken heeft met de zorgverlener van jouw keuze. Dat betekent dat er maximaal 80% van de kosten vergoed kan worden door je zorgverzekeraar. Die kosten kunnen best hoog oplopen als je een bijvoorbeeld een orthopedische operatie ondergaat. Wil je zelf je arts, ziekenhuis of kliniek kunnen kiezen bij niet-spoedeisende hulp? Overweeg dan een restitutiepolis.
4. Hoe eenvoudig kun jij online declareren?
Gedoe met facturen van zorgverleners. Scannen, faxen, kopieren en opsturen naar je zorgverzekeraar. Niet alle zorgverzekeraars bieden dezelfde service bij het declareren. Bij de een gaat het nog per post, bij de ander kun je via een app een foto van de factuur maken en direct indienen. Staat het geld binnen 3 dagen op je rekening. En pas daarna betaal jij de zorgverlener. Hoef je ook nooit iets voor te schieten.
5. Extra diensten en klantenservice van de zorgverzekeraar
Je moet een operatie ondergaan, maar er is een enorme wachtlijst. Wat doe je dan? Je belt je zorgverzekeraar. Bijna alle zorgverzekeraars doen aan wachtlijstbemiddeling. Maar luisteren en helpen ze je echt? Sturen ze je wel naar de juiste en beste zorgverlener? Of sturen ze op kosten. Klantenservice, klantenreviews en tevredenheidsonderzoeken geven een goede indicatie van zorgverzekeraars die de klant echt in het hart sluiten en ze beter willen maken. Let daar op bij je overweging van een andere zorgverzekeraar.